top of page
freestocks-OfaDD5o8hpk-unsplash_edited.jpg

איך לומדים להיות מורה ? יש בזה תואר?

לי יש תואר במדעי המחשב. במהלך התואר כבר התחלתי לעבוד כמהנדסת תוכנה. לא דיברו איתי בתואר על איך הולך להיות שם בחוץ סמכו עלי שאסתדר ואלמד, וזה באמת עבד. עבדו איתי על פיתוח חשיבה, האם התואר מדויק ונכון ? לא יודעת לענות, אפשר להיות מהנדס תוכנה מוצלח במיוחד גם בלי התואר הזה.

אבל הרעיון הוא שיש דברים שסומכים עלי שאלמד לבד כמו תכנות, שאלך לקורסים קצרים ואעמיק ושיש לי את היכולת הזו.

זה משהו שהייתי מעבירה גם במסלול של הכשרת מורה. הייתי עוזבת את החומר בצד, מתוך הנחה שאדם שבא ללמד מתמטיקה יכול ללמוד לבד. כמובן עם בדיקת רקע לימודי מתאים - תואר כלשהו או התמחות מתמטית כלשהי, צריך לחשוב פה על דרישות קדם שהן רלוונטיות. כך גם במדעים, גיאוגרפיה, תקשורת, תנך, ספרות, היסטוריה, אזרחות וכו'....

זה הגיוני שמי שהולך ללמד תחום ידע מסוים צריך לבוא עם רקע והתמחות מתאימים, או לחילופין למצוא דרך להתעמק וללמוד את תחומי הידע שמלמדים. לא הייתי מלמדת מתמטיקה או ספרות או כל דבר אחר במסלולי ההכשרה להוראה. גם לא טריקים באיך ללמד. את זה הייתי משאירה להשתלמויות , להשתלמויות ייחודיות אחרי ההכשרה או ההסבה.


מה חשוב בעיני שיהיה בתכנית להכשרת מורה :

א. הכניסה הראשונית לכיתה – מורה בכניסה ההתחלתית לכיתה רועד מפחד. יש מקום לדבר על הפחד להיכנס למקום חדש ולכיתה בפרט, על העמידה מול תלמידים. זו המשוכה הכי חשובה של מורה מתחיל. זה קורס בפני עצמו, איך לומדים להחזיק כיתה ? כמה זמן זה לוקח ? למה זה קשה כל כך בהתחלה ? האם אפשר ללמוד את זה ? איך לומדים ? איך מתגברים ? מה עושים כשמתפלקות לך אמירות לא במקום ? מה עושים כשתלמיד אומר לך מול כולם כמה אתה לא שווה ? איך מפתחים עמידות ? סימולציות .... זה קורס חשוב.


ב. שליחות מול מציאות. הרבה מורים באים בשם השליחות בפועל לכולם יש בתים להאכיל המשכורת נמוכה, הפרגון לא תמיד קיים, הקידום במערכת לא קל. תביאו פאנל מורים שמתאר את הקשיים, האתגרים , הסיפוק וההנאות. בלי סיסמאות. חשוב לפרק את כל הסיסמאות. הן טעות חמורה. זריית חול בעיניים שהופכת לאכזבה. צריכה להיבנות תמונת מציאות אמיתית שמורה שיכול ומוכן להתמודד יגיע. שהציפיות יהיו ריאליות. ושמורים יפסיקו לצאת עם המחשבה שהם הולכים להציל תלמידים, לשנות את מערכת החינוך ולהיות סופרמנים. שהם יודעים דברים שאחרים לפניהם לא ראו מעולם והם חכמים יותר מכולם. עוד לפני הכניסה למערכת מנפחים את האגו של המורים, שאחר כך הופך לא פעם להיות יותר ויותר מנופח, ממש ביחס הפוך למשכורת. :-(


ג. תלושי השכר – איך הם בנויים ? איך ידע מורה מתחיל מה המשכורת שלו ? איך לקרוא את תלוש השכר ? מה זה איחוד משכורות. עוז לתמורה , אופק חדש , זכויות, גמולים, וותק, הכרה בוותק, משרת אם , משרת גיל. התמונה לא מחמיאה אבל עדיף להיות מוכנים לבאות. זה לא קורס בפני עצמו אבל סדנא של כמה שעות שהיא בהחלט חשובה ונותנת למורה ידע שיצטרך לעבוד איתו. אולי לא על ההתחלה אבל אם זה כתוב באיזשהו מקום בצד המורה ידע להוציא את זה ולהשתמש בזה כשיזדקק לכך. אפשר לתת שמות או הפניות לבעלי תפקידים רלוונטים במערכת שיכולים לתמוך ולהסביר, גם זה איזשהו נעלם גדול מאוד, שלא תמיד יודעים למי לפנות כשצריך עזרה. לארגון המורים ? לחשבת שכר ? יש כזו ? כוח אדם ? יש כזה ? אחראית השתלמויות במחוז ? אחראית וותק ? מי אחראי ו/או יודע להסביר לי על תלוש השכר שלי. הרבה פעמים זו כתובת שעד שמצליחים להגיע אלי האם בכלל מגששים הרבה באפלה.


ד. חדר מורים – על ההירארכיה ,איך משתלבים לאט לאט, איך מוצאים את מקומך, צוותים , שייכות, חוסר בטחון, הליווי בנושא הזה חשוב בעיקר במהלך הכניסה להוראה. כמו שמלווים מורים בהתנסויות עם תלמידים, אז גם בהתמודדות עם מורים, ואמירות של מורים בתחילת הדרך היא חשובה. מורה וותיק יכול במחי יד למחוק מאמץ של כמה חודשים מורה חדש, שגם ככה נאבק ולא פשוט לו. כדי שזה לא יקרה יש מקום לדבר על התחושות של מורה. קורס ליווי במהלך סטאז' או תחילת ההתנסות על, התחושות שלי בחדר מורים. קורס שמתמקד במורה וההשתלבות שלו.

ה. מי עוזר לי ? - איך אני מקבל/ת רישיון הוראה בסוף. זה לא טרוויאלי בכלל התהליך לא חשוף אלא מתגלה תוך כדי. למשל צריך שנת סטאז' בסיום הלימודים, לשנת הסטאז' נדרש חונך מבית ספר, עלי לבקש חונך שילווה אותי. נדרש גם קורס מתאים, אילו סוגי קורסים קיימים? מקוון, פרונטלי ? איך אני מגיש/ה טפסים לאישור ? מי חותם לי ? מה קורה אם לא עברתי את השנה הזו בהצלחה בבית ספר ?


ו. מנהל בית ספר – מה התפקיד שלו מולי ? או הממשק שלו מולי בתור מורה מתחיל ? מה התפקיד של הרכז שלי. מי איש הקשר שלי בבית ספר ? מבחינה מקצועית ? מבחינה אדמניסטרטיבית ?


ז. חינוך מול מורה מקצועי – נושא שלם עצום שיש לו גם משקל חשוב. היחס למורים מקצועיים לעומת מחנכים. האם מוצדק האם לא ? האם מורה מקצועי הוא גם מחנך ? יש פה מקום לסדנא של יומיים לפחות. הרבה דילמות סביב הנושא הזה. מתי כדאי לי לקחת חינוך על עצמי, האם מההתחלה ? האם בכלל ? אילו איכויוית נדרשות ממחנך ? אילו איכויות נדרשות ממורה מקצועי? האם כל מחנך הוא גם מורה מקצועי ?


מורים מוסבים - אי אפשר להתעלם מאלו שעושים הסבה זו מחלקה בפני עצמה.

שתי קבוצות עיקריות קיימות בה - האחת אנשי צבא שיצאו לפנסיה ולאו דווקא תלויים במשכורת של משרד החינוך, יש בזה יתרון שאין לחץ כלכלי, פחות תלות במשכורת יותר נינוחות ללמוד ולהתפתח.

והקבוצה השניה הרבה הייטקיסטים שהגיעו למסקנה שמיצו, שהם רוצים משהו אחר לפעמים יותר משמעותי.

לשתי הקבוצות זה עולם אחרלגמרי ממה שחוו עד כה, עם כללים אחרים לחלוטין. גם אני מוסבת, ולמדתי היטב על בשרי את הכללים החדשים. אז חשוב לי לומר שכל מה שהיה נכון עד אותו הרגע שנכנסים לבית ספר לא נכון מהרגע הראשון שכף רגלנו דורכת בבית ספר, במערכת החינוך:

תלמידים הם לא פקודים שאפשר לומר להם מה לעשות והם יצדיעו או יעמדו דום,

תלמידים הם לא אנשים בוגרים במערכת עצמאית שחשוב להם לא להיות מפוטרים,

הם אחרים - דורשים את שלהם, הרבה פעמים חושבים שמגיע להם , הם מרשים לעצמם, ויש להם גם הורים שלפעמים מרשים לעצמם ודורשים. תלמידים יכולים להתבטא באופן שלא יקרה בשום מקום עבודה של אנשים מבוגרים בחוץ.

זה עולם אחר , חשוב להיות מוכנים לזה . וכמובן לדבר על זה. המוסבים פעמים רבות מגיעים עם כלים לא מותאמים ומתקשים להשתנות ולשנות. הם מחזיקים מעמד ונשארים במערכת , לא פעם בגלל שהמערכת זקוקה למורים אבל הם לא תמיד טובים לתלמידים, לא באמת מצליחים להגיע אליהם, זו מלחמה תמידית בתוכם, ובינם לבין התלמידים ולא מוצדקת.


ולסיכום – "מה שבפנים הוא מה שבחוץ" – בעיני חייב להיות עקרון מנחה וקורס בפני עצמו עם דוגמאות מעולם בית הספר ועם דוגמאות מהחיים האישיים,בהכשרת מורים. כי רק אז ילמדו לקחת אחריות על הטעויות שלהם או בכלל על הכל, ויוכלו להוביל תלמידים, זה בסדר שלהטמעה ייקח זמן אבל זה צריך להיות ערך מנחה. ובכלל מטרה וחזון של משרד החינוך. זה יכול להתחלק מבחינתי גם ל-4 קורסים שהולכים ונבנים במהלך ההכשרה, שבהן עובר מורה תהליך התפתחותי אישי. ורק מי שעובר בהצלחה את כל 4 הקורסים יכול להיות מורה. מה זה בהצלחה ? לא פשוט למדוד, אבל התמודדות עם סיטואציות , תיאורי מקרה, אפשר לדעת אם מורה עבר את הקורסים האלה בדיוק כמו מטפל בתואר שני בפסיכולוגיה.

העקרון הזה כל כך מהותי הוא יכול לשנות עולמות – למורים, מנהלים, תלמידים, לאוכלוסייה, יכול להוביל לצמיחה גדילה, שיתופי פעולה, סלחנות , גמישות, ולדבר שמשרד החינוך מעולם לא שחרר ובצדק "ואהבת לרעך כמוך" , לאחדות , אבל ממקום אמיתי ולא ממקום של סיסמאות.


כל אלו צריכים להיות חלק מתוכנית ההכשרה.

אחרי שמורה מסיים, שיעשה השתלמויות מקצועיות. במתמטיקה אזרחות היסטוריה וכל מה שחסר לו. גם ככה הכל משתנה כל הזמן ואנחנו לומדים תוך כדי תנועה.


איך נראות ההכשרות נכון להיום ?

רצים איתך קדימה מראים לך קסמים שאולי תוכל להשתמש בהם בעוד 4/5 שנים, אבל לא מספרים לך ואתה מנסה להשתמש בזה בשנה הראשונה שלך. הכישלון הוא מהדהד. והאור והניצוץ הולכים לאיבוד.

אנחנו שוברים את המורים עם ההתחלה הלא נורמלית הזו. קסמים שיהיו בהשתלמויות, בהכשרות נוספות ההתחלה צריכה להיות אחרת.

אני עשיתי תעודת הוראה במתמטיקה. הרוב סבב סביב 5 יח"ל, איזה מורה מתחיל מקבל 5 יח"ל ??? אף אחד לא. לא הכינו אותי להקבצות קשות של 3 ופחות יחידות, לתלמידים עם הפרעות קשב שהיום בדיוק שכחו לקחת את הכדור שלהם, תלמידים שלא למדו 10 שנים מתמטיקה ועכשיו צריך להגיש אותם לבגרות. ויש הרבה כאלה ואנחנו מעבירים אותם בגרות.

מה שמעלה את השאלה של הרלוונטיות של הבגרות אבל זה נושא אחר.

מה זה כיתת מב"ר ? אתגר ? אומץ ? מה זה אקדמיה בתיכון ? איפה השיח על כל הדברים האלה ? לא קיים.

אני את ההסבה שלי עשיתי בטכניון בתכנית "מבטים" אפשר לחשוב שזה החטא של הטכניון, אבל כרכזת מתמטיקה ראיתי את אותן הבעיות אצל מורים מקרן טראמפ שבכלל מכשירים אותם רק ל5 יח"ל ומעלה ואיפה הם ואיפה המערכת בלאפשר את זה. מי בכלל מתחייב להם שיקבלו 5 יח"ל ? ואותו הדבר מסמינר אורנים המפורסם, גם משם קיבלתי מורים עם טריקים במתמטיקה ועם הדרכות לאורך השנה עם כל מיני רעיונות שיצרו אסונות מקומיים בכיתה. ככה שגם אני וגם המורה תלשה שערות.

רוצים לעזור לסטודנטים שלכם ? בואו לראות אותם בפעולה להכיר את הבית ספר בו נקלטו תכירו את הרכזת, זה גם צריך להיות חלק מההכשרה. אל תשאירו אותם לבד לחפש את עצמם, ואל תיתנו עצות מהיציע, גם בזה נתקלתי, מרצה בסמינר כזה או אחר שליווה מורה ונתנה עצות שהיו לא מותאמות לבית הספר, ולא מותאמות לסוג האוכלוסייה והתלמידים שהיא לימדה, זה יצר קונפליקט כל כך גדול וחוסר הצלחה מאוד קשוח של המורה עם הכיתה.


מי אמור להעביר את ההכשרה - כאלו שהיו מורים לפחות 10 שנים. יושבים לא אחת מרצים ששכחו מה זה להיות מורה במערכת החינוך או מעולם לא היו מורים במערכת, דרך אגב לא מעט מהם גם מפתחים תוכניות לימודים, ופדגוגיות, שגם הן מנותקות מהשטח. דורשים ממרצים בתוכניות ההכשרה תואר שני לפחות ולא מעט פעמים גם דוקטורט. על מה ? על חינוך מתמטי ? על פיסיקה ? דוקטורט בחינוך כשרגלכם לא דרכה בבית ספר ? זה אף פעם לא נתפס בעיני. כמו שהייתי רוצה שמורים ידעו לעבור תהליכים אישיים מהותיים ויהיו בעלי תודעה גבוהה , כך אלו שמעבירים את ההכשרות. פועל נגזר מזה שלא דוקטורט בהיסטוריה או פדגוגיה הוא הנדרש פה. אלא תהליך תודעתי עמוק שעברו המרצים והיכרות מעמיקה עם השטח דרך התנסות ולא מחשבות שמעולם לא התקיימו או יתקיימו. וזה משהו שממש לא קיים כיום במערכת.


מי באמת יישאר אחרי כל זה

נחשו מה ? הרבה מורים יחששו להיכנס לתהליכים אישיים וכמובן אפשר לסנן ולבדוק מי מתאים. מה זה אומר? שזה יקסום לאנשים מסוימים, יסנן את אלו שלא מתאימים. יגזור דרישות חדשות וכמובן קצה המנהרה גם שכר הולם (הלוואי), כי המקצוע יתחיל לכבד את עצמו ואיתו גם כל השאר.




Recent Posts

See All
bottom of page