top of page
freestocks-OfaDD5o8hpk-unsplash_edited.jpg

בגרויות חלק ב - התהליך כולו


החומר הנלמד לפעמים רלוונטי פחות לפעמים רלוונטי יותר. זה נכון לגבי כל אחד ממקצועות הלימוד,

מגמות, מתמטיקה, אנגלית, מחול, ערבית, גיאוגרפיה וכו....

היתרונות של התהליך כולו מכיתה א ועד י"ב :


חשיפה - דבר ראשון, אבל לא החשוב מכולם – חשיפה למגוון רחב של מידעים, אפשרויות, תנך,

ספרות, גיאוגרפיה, מתמטיקה, אנגלית, מחול, מחשבים, אזרחות, ועד ועוד....

זה לא קורה בבית כמעט. הבית יותר עסוק, הורים מתמחים בכיוון מסוים, בבית ספר התאספו אנשי

מקצוע, כל אחד מומחה בתחומו, זה לא קיים סתם ככה בשום מקום. חשיפה גדולה מאפשרת לילדים

הזדמנות לחשוב מה מושך אותם פחות מה יותר, לחשוב איפה הם מוצאים את עצמם.


דבר שני – חוויות הצלחה וכשלון. הם חלק מהחיים. בית ספר מספק אותם יופי טופי, אם זה במבחנים,

שיעורים בכיתה, עבודות להגשה, התמודדיות עם לוח זמנים ולחצים .

בדיוק כפי שתיארתי את התהליך שאני עוברת יחד עם התלמידים שלי כל שנה בהגשה

לבגרות, ככה זה בכל המקצועות.

יש פה כל כך הרבה אלמנטים חשובים שנכנסים :

למשל המושג בחירה שמופיע בבחירת מגמה – מתאים לי לא מתאים לי. מה קורה אם אני לא מתחבר ? מה קורה אם קשה לי ?

ואם אני רוצה לבחור מחדש - אפשר ? ומה זה אומר עלי ?

התמודדות עם מבחני בגרות – פנימי חיצוני. איך אני ניגש למבחן. האם רק הידע קובע?

**עכשיו בקיץ קיבלו התאומים שלי עבודת קיץ במתמטיקה הכנה לכיתה ז. ישבה הבת שלי ופתרה

ביקשה שאבדוק אם נכון. ראיתי רק תוצאות סופיות שחלקן גם לא היו נכונות. הסברתי לה שאי

אפשר להגיש ככה עבודה. מעצם בדיקת התוצאות יכולתי לראות שיש טעות שחוזרת על עצמה. שאם

הייתה כותבת באופן מסודר עם הדרך היא הייתה עולה עליה לבד. הבת שלי הלכה כועסת כמעט

בוכה לחדר.

ניגשתי אליה שאלתי מה קרה. היא אמרה שכתבה עבודה שלמה של 10 עמודים שהיא מבינה שהיא

צריכה לעשות אותה מחדש, למה ? כי הכל רק תוצאות סופיות ואין דרך. ברור שהיא ישבה ופתרה

וכתבה לעצמה בצד אבל לא הכניסה לעבודה וזרקה את דפי הטיוטא. אז עכשיו הכל מחדש.

בראייה שלי כמובן שמחתי שזה קרה עכשיו ולא בי' כמו עם אחותה ולא בי"א כמו תלמידים רבים

אחרים. כמובן בראייה שלה זה סוף העולם אבל היא תתגבר. זה חלק מהתהליך. לגלות את הטעויות

שלנו והן לא תמיד בפתרון התרגיל.***

אז לא רק הידע קובע. האם תלמידים יודעים ללמוד ? כן. כל אחד אוהב ללמוד מהטעויות שלו. ההוא

ששכח לכתוב משהו במבחן הקודם או לא ראה סעיף, לא יחזור על זה במבחן הבא.... הם לומדים

אחרת ממה שאנחנו למדנו ? כן הרבה יותר קצר הרבה יותר ממוקד.

כן אפשר לקצר את התהליך ולפנות את י"ב למשהו אחר.

האם בגרויות ? כן, זה מלמד על התמודדות, על הצלחה, על תהליך, על סבלנות, על בגרות, על

עצמאות, על אחריות, על בחירה כל מה שחשוב גם בהמשך.

האם בגרויות כמו שהן היום זו הדרך היחידה ? לא. ממש לא. כי זה לא נותן פתרון לכולם.



bottom of page